نگاهی به رویکرد پساصنعتی پیتر لاتز
نویسنده
چکیده مقاله:
همان هنگام که جنبشهای محیطزیستی در مذمت صنعت میکوشیدند و آن را عامل نابودی زندگی و زیستبوم کره زمین میدانستند، در هنر ستاخیزی بهپا شد. عدهای کوشیدند تا زیبایی آن احجام مرده و خشن که روزگار، تاریخ انقضایشان را اعلام کرده بود، دوباره نشان همگان دهند و به چشمان بیاموزند که زیبایی در کالبد و عادی بودن نیست. موسیقی با لولههای آهن و سطلهای فلزی نواخته شد، چرخدنده و زنجیرهایی که روزگاری چرخ کارخانهها را میگرداند، پیکرۀ مجسمههای آهنی را شکل داد. این موج تحولات معماری و معماری منظر را هم درگیر کرده بود. مناظر ویرانشدهای که روزگاری نبض اقتصادی شهر و نشانی از یک جهش مهم در زندگی بشر و جدال جامعه سرمایهداری بین پرولتاریا و بورژواها به شمار میآمدند اکنون از زندگی شهری به دورافتاده و مرده بودند. معمارِ منظری چون «پیتر لاتز» با دیدی واقعبینانه، این مناظر که سرنوشت عصر خود بود را به جای حذف، زمینه طراحی خود قرار داد و با توجه به شناختی که از قابلیت این عناصر برای تبدیل به فضاهای جذاب و پرمخاطب داشت، توانست در آنها مداخله کند و بار دیگر این فضاها را به بستر شهر و زندگی روزانه شهروندان برگرداند. از این رو با آنکه وایافت فرسودهها از گذشتههای دور رواج داشتهاست و رویآوردن گرایشهای گوناگون هنری به این رویکرد به سال 2002 برمیگردد، اما قبل از آن در سال 1985 پیتر لاتز، وایافت2(upcycling) را هنرمندانه در سایتهای خود، با دیدی منظرین به نمایش گذاشت. لاتز الگوی خاصی در این فضاها ندارد، بلکه با بهرهگیری از تئوریها و رویکردهای متنوع در طراحی سایتهای پساصنعتی تلاش میکند تا حداکثر اطلاعات و لایههای موجود را در سایت شناساییکند و با نگاهی غیرقطبی، طراحی وایافتشدهای از مناظر ویرانشده پساصنعتی داشته باشد. رویکردهای او برای رسیدن به چنین منظری در 6 بخشِ شناسایی و ترمیم مکان بد، شناسایی لایههای اطلاعاتی و ترکیب آنها با یکدیگر، استفاده از عناصر خود سایت، بازگذاشتن طرح برای مشارکت مردم در طراحی، ایجاد منظر فرهنگی و در نهایت نمایش زیبایی با بیان دیگر قابل جمعبندی و اشاره است
منابع مشابه
نگاهی به رویکرد پسا صنعتی پیتر لاتز
همان هنگام که جنبش های محیط زیستی در مذمت صنعت می کوشیدند و آن را عامل نابودی زندگی و زیست بوم کره زمین می دانستند، در هنر ستاخیزی به پا شد. عده ای کوشیدند تا زیبایی آن احجام مرده و خشن که روزگار، تاریخ انقضایشان را اعلام کرده بود، دوباره نشان همگان دهند و به چشمان بیاموزند که زیبایی در کالبد و عادی بودن نیست. موسیقی با لوله های آهن و سطل های فلزی نواخته شد، چرخ دنده و زنجیر هایی که روزگاری چرخ...
متن کاملارزیابی روند تحول رویکردهای پیتر لاتز در دو پارک زاربروکن و دورا
پیتر لاتز (Peter Latz) معمار منظر آلمانی، که شهرت خود را مدیون پروژههایی است که در سایتهای پساصنعتی انجام داده است، در رابطه با این فضاهای آلوده و تبدیل کاربری صنعتی به فراغتی، زیباییشناسی خاصی ارایه کرده است. وی با حفظ عناصر موجود در سایت، توانست علاوه بر ایجاد فضایی بدیع برای کاربران، خاطرات و نشانههای موجود در شهر و سایت را به خوبی حفظ کند. لاتز با طراحی بندرگاه زاربروکن در سال 1980 که ...
متن کاملارزیابی روند تحول رویکردهای پیتر لاتز در دو پارک زاربروکن و دورا
پیتر لاتز (peter latz) معمار منظر آلمانی، که شهرت خود را مدیون پروژه هایی است که در سایت های پساصنعتی انجام داده است، در رابطه با این فضاهای آلوده و تبدیل کاربری صنعتی به فراغتی، زیبایی شناسی خاصی ارایه کرده است. وی با حفظ عناصر موجود در سایت، توانست علاوه بر ایجاد فضایی بدیع برای کاربران، خاطرات و نشانه های موجود در شهر و سایت را به خوبی حفظ کند. لاتز با طراحی بندرگاه زاربروکن در سال 1980 که د...
متن کاملهویت شخصی؛ نگاهی به چند رویکرد رایج
سئوال از هویت شخصی، چیستی آن و شرایط تداوم و استمرار چنین هویتی از جمله پرسشهای قدیمی در متافیزیک، فلسفۀ نفس و فلسفۀ ذهناند. مسئله آن است که اولاً، چه چیز هویت شخصی مرا میسازد و مرا از دیگران متمایز میکند و ثانیاً تداوم و استمرار «من» در طول زمان وابسته به چیست. هرگونه پاسخی به چنین پرسشهایی، نتایج و اثراتی در دیگر حوزههای فلسفه، مانند فلسفۀ حقوق و فلسفۀ دین خواهد داشت؛ چرا که مسائلی همچون:...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 16
صفحات 26- 33
تاریخ انتشار 2011-12-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023